GİRİŞ

7256 Sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun (“Kanun”) 17.11.2020 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanmıştır. Kanun, 31.08.2020 tarihi dahil olmak üzere bu tarihten önce 27.10.1999 tarihli ve 4458 Sayılı Gümrük Kanunu ve ilgili diğer kanunlar kapsamında gümrük yükümlülüğü doğan ve Ticaret Bakanlığına bağlı tahsil daireleri tarafından 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre takip edilen gümrük vergileri, idari para cezaları, faizler, gecikme faizleri, gecikme zammı alacakları hakkında uygulama esaslarını kapsamaktadır.

I.DÜZENLEME KAPSAMI

I.1. Hazine ve Maliye Bakanlığı’na, il özel idarelerine ve belediyelere bağlı tahsil daireleri tarafından takip edilen alacakların, Kanun yayım tarihi itibarıyla belirli oranlarda tahsilinden vazgeçileceği öngörülmüştür. Yapılandırma kapsamına kesinleşmiş alacaklar girmektedir. Yapılandırmaya konu alacaklar başlıca;

 

  • Vergi Usul Kanunu kapsamına giren vergiler ve vergi cezaları ile bunlara bağlı gecikme faizleri, gecikme zamları gibi fer’i alacaklar,
  • İdari para cezaları ve gümrük vergileri, faizler, gecikme faizleri, gecikme zammı alacakları,
  • Sigorta primleri, topluluk sigortası primleri, emeklilik keseneği ve kurum karşılığı, işsizlik sigortası primi, sosyal güvenlik destek primi,
  • İl özel idareleri, belediyeler ve bunların bağlı kuruluşları ile sermayesinin %50’sinden fazlası bunlara ait şirketlerin mülkiyetinde bulunan taşınmazlar hakkında yaptıkları satış, irtifak hakkı ve kiralama işlemlerinden kaynaklanan kullanım bedelleri ve hasılat payları alacakları,
  • Belediyelerce tahsil edilen bütün vergiler, vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları, su, atık su ve katı atık ücreti alacakları ile bunlara bağlı fer’i alacaklar şeklinde düzenlenmiştir.

 

Borçlular, talep etmeleri halinde 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun uyarınca tecil edilip de tecil şartlarına uygun olarak ödenmekte olan borçlarının kalan taksit tutarları için bu Kanun hükümlerinden yararlanabilirler.

 

Ayrıca 17.11.2020 tarihi itibarıyla yargı kararı ile kesinleştiği halde, mükellefe ödemeye yönelik tebligatın yapılmadığı alacaklar için mükelleflerce Kanunda öngörülen süre ve şekilde başvuruda bulunulması koşuluyla bu alacaklar da yapılandırılabilecektir. Bu hüküm kapsamına giren alacaklar için ayrıca tebligat yapılmayacak ve alacakların son vade tarihi olarak Kanunun yayım tarihi kabul edilecektir.

 

Aşağıda belirtilen bazı alacaklar yapılandırma kapsamına alınmamıştır:

  • 08.2020 tarihinden sonraki dönemlere ait olan kamu alacakları ile idari para cezaları ile kesinleşmemiş veya dava safhasında bulunan alacaklar,
  • Covid-19 salgın hastalığı nedeniyle ertelenen beyannameler kapsamındaki alacaklar,
  • 5393 sayılı Kanun’un geçici 5’inci maddesi, 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu’nun geçici maddesi kapsamında uzlaşılan alacaklar ile 6552 sayılı Kanun’un geçici 2.maddesinin birinci fıkrası kapsamında yapılandırılan alacaklar,
  • 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu ve 4207 sayılı Tütün Ürünlerinin Zararlarının Önlenmesi ve Kontrolü Hakkında Kanuna göre verilen idari para cezaları ile 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli (III) sayılı cetvelde yer alan düzenleyici ve denetleyici kurumlarca verilen idari para cezaları yapılandırma kapsamı dışında tutulmuştur. Bu durumda, pandemi tedbirlerine uymama nedeniyle düzenlenen idari para cezaları yapılandırma kapsamında değerlendirilemeyecektir.

II.ALACAK DÖNEMLERİ

II.1. Vergi Usul Kanunu kapsamında yapılandırma kapsamına alınan alacakların dönemleri takip eden şekilde belirtilmiştir:

  • 31 Ağustos 2020 dahil olmak üzere bu tarihten önceki dönemlere, beyana dayanan vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere ilişkin vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları,
  • 2020 yılına ilişkin olarak 31 Ağustos 2020 dahil olmak üzere bu tarihten önce tahakkuk eden vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları,
  • 31 Ağustos 2020 dahil olmak üzere bu tarihten önce yapılan tespitlere ilişkin olarak usulsüzlük, özel usulsüzlük gibi vergi aslına bağlı olmayan vergi cezaları
  • 31 Ağustos 2020 dahil olmak üzere bu tarihten önceki aylara ilişkin sigorta prim borçları

yapılandırılabilecektir.


III. YAPILANDIRMA

III.1. Yapılandırılabilen Alacaklar

Yapılacak tahsiller ve tahsilinden vazgeçilecek alacakların bazıları şunlardır:

  • Vergi / Gümrük vergisi asıllarının tamamı ödenecek olup, bu vergi aslına bağlı bir şekilde kesilen cezaların, bu cezalara bağlı gecikme zamlarının tahsilinden vazgeçilecektir.
  • Bir vergi aslına bağlı olmaksızın kesilmiş vergi cezalarının yalnızca %50’si tahsil edilecek, bu cezaların kalan %50’si ve bu kalan cezalara bağlı gecikme zamlarının tamamının tahsilinden vazgeçilecektir.
  • İştirak, yardım, teşvik fiilleri sebepli kesilen vergi cezalarının %50’sinin tahsiline, %50’sinin ise tahsilinden vazgeçilecektir.
  • Gecikme faizi, gecikme cezası ve gecikme zammı gibi bağlı alacakların tamamı yerine Yİ-ÜFE esas alınarak belirlenecek tutarın tamamının ödenmesine karar verilmiştir.

 

III.2. Başvuru, Taksit İmkanları ve Peşin Ödeme İndirimi

Bu yapılandırmadan yararlanmak isteyen borçluların,

31.12.2020 dahil olmak üzere bu tarihe kadar ilgili idareye başvuruda bulunmaları gerekmektedir. Borçlar yapılacak talebe göre; peşin ödeme veya 18 taksite kadar taksitle ödeme imkanından yararlandırılacaktır.

Taksitlendirme seçeneğinin seçilmesi halinde uygulanacak taksit sayısına göre borç tutarı, Kanunla belirtilen katsayı ile çarpılarak seçilen taksit sayısına bölünür ve bu şekilde bir ödeme planı oluşturulur. Bu katsayılar;

  • 6 taksit yapılması halinde 1,045
  • 9 taksit yapılması halinde 1,083
  • 12 taksit yapılması halinde 1,105
  • 18 taksit yapılması halinde 1,15 olarak belirlenmiştir.

 

  • Hazine ve Maliye Bakanlığı’na veya ilgili kuruluşa ödenecek tutarların ilk taksitini 31.01.2021 dahil olmak üzere bu tarihe kadar,
  • Sosyal Güvenlik Kurumuna bağlı tahsil dairelerine ödenecek tutarların ise ilk taksitini 28.02.2021 dahil olmak üzere bu tarihe kadar, diğer taksitlerini ise bu tarihleri takip eden ikişer aylık dönemler hâlinde azami on sekiz eşit taksitte ödemeleri gerekmektedir.
  • Diğer taksitler, takip eden ikinci ayın sonlarına kadar ödenebilecektir.
  • Taksit ödeme tarihinin son gününün resmi tatile rastlaması halinde süre, tatili izleyen ilk iş günü sonuna kadar uzayacaktır.
  • Yapılandırılan tutarların tamamının ilk taksit süresi içerisinde ödenmek istenmesi halinde katsayı uygulanmayacak, gecikme zammı ve gecikme faizi yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarların %90’ının tahsilinden vazgeçilecektir.
  • Yapılandırılan ve ilk taksit süresi içerisinde ödenecek ve Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından tahsil edilecek trafik ile idari para cezası asıllarına %25 oranında indirim uygulanacaktır.
  • Taksitlendirme yapıldıktan sonra ilk taksidin süresi içerisinde ödenmesi kaydıyla, geri kalan taksitlerin ikinci taksidin ödenme süresi içerisinde ödenmesi halinde; YI-UFE oranında hesaplanan tutara ayrıca %50 indirim, trafik ve idari para cezaları asıllarına da %12,5 indirim yapılacaktır.

 

Yapılandırma imkanından yararlanmak isteyen borçluların bu borçları sebebiyle dava açmamaları, bu sebeple açılmış davalardan vazgeçmeleri ve kanun yollarına başvurmamaları da gerekmektedir.

 

SONUÇ

7256 Sayılı Kanun ile başta vergi borçları olmak üzere kamu borçlarının yapılandırılarak ödenmesinde birçok imkan sağlanmıştır. Bu düzenleme ile vatandaşlar, kamu borçları katlanarak artmadan, makul bir ödeme planı ile borç yükünden kurtulabileceklerdir. Bunun yanı sıra bahsi geçen kanun ile yurtiçi ve yurtdışı varlıkların ekonomiye kazandırılmasına yönelik vergi barışının yeniden sağlanması; gelir, kurumlar ve katma değer vergisi kanunlarında çeşitli değişiklikler ve çalışma mevzuatına ilişkin olarak Covid-19 salgın hastalığı nedeniyle getirilmiş türlü düzenlemelere yönelik süre uzatımları ve bazı yeni değişikler ile ilgili düzenlemelere yer verilmiştir.

– Bu doküman Türkiye’de hukuk alanındaki gelişmeleri paylaşmak amacıyla hazırlanmıştır. Hukuki bir görüş, tavsiye veya yönlendirme olarak değerlendirilmemelidir. Özel sorular bakımından hukuki danışman görüşü alınmalıdır.

– © 2020 Ülken Hukuk Bürosu

PDF